Als Philips hue gebruiker weet je natuurlijk dat jij jouw lampen kunt besturen met de hue app. Hiervoor is het niet noodzakelijk om de stroom aan/uit te schakelen met een fysieke schakelaar. Hue is hiervoor ook niet gemaakt en moet eigenlijk altijd voorzien zijn van stroom om optimaal te kunnen functioneren. De bediening gebeurt namelijk altijd op een slimme manier en hiervoor moeten de lampen altijd verbonden zijn met het stroomnetwerk. Toch kan het weleens gebeuren dat iemand (per ongeluk) de fysieke stroomschakelaar omzet en dat de stroomtoevoer verbroken wordt. Wanneer je de hue lampen dan opnieuw voorziet van energie zullen de lampen fel-wit op volle helderheid gaan branden. In de hue app kun je dit aanpassen met de functie Gedrag bij inschakelen. De Philips hue gedrag bij inschakelen functie werkt niet, wanneer de lamp vaak spanningsloos wordt gemaakt.
Gedrag bij inschakelen Philips hue lampen
De “Power-on behavior” functie, zoals Philips dit zelf noemt, werd een tijdje geleden al aangekondigd. Sinds de app update van juni 2021 is de configuratie van de “Gedrag bij inschakelen” functie in de hue app veranderd. Het instellen hiervan is nog steeds eenvoudig, maar werkt net even anders dan voorheen. Het is belangrijk om eerste de app te updaten op je smartphone of tablet naar minimaal versie 4. De “Gedrag bij inschakelen” functie is anders niet zichtbaar. Zodra de functie wel zichtbaar is kun je de mogelijkheden eenvoudig aanpassen met onderstaande stappen.
- Open de philips hue app
- Ga naar Instellingen
- Klik op Lampen
- Selecteer de lamp waarvan jij de Power-on behavior wilt aanpassen
- Stel nu in wat je wilt dat er gebeurt
- Klik rechtsboven op bewaar om de instelling op te slaan
- Herhaal stap 4, 5 & 6 tot alle lampen zijn ingesteld
Alternatieve methode voor het instellen
Sinds de app update van juni 2021 is er een boel veranderd in de Philips hue app. De app is gebruiksvriendelijker geworden en sommige instellingen zijn verplaats en beter te vinden. De “Gedrag bij inschakelen” functie kan dan ook nog op een alternatieve manier worden ingesteld.
- Open de Philips hue app (minimaal versie 4)
- Open het “Home” tabblad
- Kies de gewenste kamer van de lamp die je wilt instellen
- Klik op de lamp die wilt configureren
- Klik links boven op de drie puntjes
- Ga naar lampinstellingen
- Pas de instelling aan
- Bewaar de configuratie
Soms is het niet mogelijk om de alternatieve methode te gebruiken. Dit komt dan doordat een lamp in een groep zit. Je moet dan eerst de groep open door op het ballontje met een cijfer te klikken, hierna kun je de gewenste lamp selecteren en verder gaan met stap 5 van bovenstaande handleiding.
Updaten van je Hue lampen
Naast het updaten van de app is de kans groot dat je ook eerst al jouw hue lampen moet voorzien van de laatste software. Dit is noodzakelijk om het gedrag bij inschakelen te kunnen configureren. Anders komt er in de app bij de lamp te staan dat deze niet ondersteund wordt. Ook is een 2e generatie Bridge noodzakelijk voor deze functie. Het updaten van de lampen doe je door de volgende stappen te voltooien.
- Open de Philips hue app.
- Ga naar Instellingen
- Scroll naar beneden en klik op Software-update
- Controleer of alles up-to-date is
- Update de lampen wanneer nodig
In sommige gevallen kan het zo zijn dat er bij software-update staat dat al jouw lampen up-to-date zijn, maar bij Power-on behavior staat dat de lamp niet ondersteund wordt. Dit betekent dat een of meerdere lampen niet goed ge-update zijn. Het verwijderen en opnieuw toevoegen van de lamp kan helpen bij dit probleem. Het verwijderen van een specifieke lamp doe je bij Instellingen > Lampen > Kies de juiste lamp > Scroll naar beneden > Klik op verwijderen.
Hue lampen opstart kleur en gedrag bepalen
De standaard – Gedrag bij inschakelen – configuratie is door Philips ingesteld op 100% fel-wit i.v.m. noodsituaties en calamiteiten. Voor de softwareupdate gingen alle hue lampen weer op volle felheid branden wanneer deze weer voorzien werden van stroom. Dit opstart gedrag is vooral vervelend in landen waar dagelijks meerdere malen de stroom voor korte duur wegvalt. Dit is met de software update verleden tijd. Helaas is het (nog) niet mogelijk om zelf een scene of kleur te kiezen die gebruikt moet worden wanneer de stroomtoevoer onderbroken wordt. In de app heb je namelijk twee keuzes. Je kunt kiezen voor Philips hue standaard met volledige helderheid. Of voor herstel na stroomuitval met de laatst gebruikte kleur en helderheid.
Snel helderwit licht
Wanneer jij gekozen hebt voor de optie herstel na stroomuitval dan zullen jouw lampen weer gaan branden volgens de laatst bekende instelling wanneer deze weer ingeschakeld worden. Heb jij toch behoefte om jouw lampen snel weer naar helderwit licht te schakelen, dan doe je dit door de spanning tweemaal in- en uit te schakelen. Je moet wel enkele seconden wachten tussen het in- en uitschakelen. Je kunt er ook voor kiezen om jouw wandschakelaars te vervangen voor Friends of hue schakelaars, wanneer je gehecht bent aan bediening m.b.v. een wandschakelaar.
Philips hue gedrag bij inschakelen werkt niet
Hoewel Philips hue lampen niet gemaakt zijn om van het stroom te halen en hierna weer in te schakelen heb je in sommige situaties ook geen andere keus. Toch kun je na het activeren problemen ervaren met de gedrag bij inschakelen functie. Dit komt veelal door de snelheid waarmee je de lamp voorziet van spanning en en weer spanningsloos maakt. In een hue lamp zit namelijk een klein beetje software die telt dat jij de lamp voorziet van spanning en weer spanningsloos maakt. Wanneer je problemen ervaart met de gedrag bij inschakelen functie is het goed om de software in de lamp te begrijpen.
De teller in de lamp wordt elke keer met 1 verhoogd als deze wordt ingeschakeld. nadat deze spanningsloos is geweest. De teller reset automatisch weer naar 0 wanneer de lamp minimaal 15 seconden stroom heeft gehad. Als de teller op 1 staat, dan zal de lamp de instelling van gedrag bij inschakelen overnemen. Als de teller op 2, 3 of 4 staat en de lamp wordt korter dan 15 seconden ingeschakeld gaat de lamp de standaard optie “wit 100%” gebruiken. Wanneer de teller op 5 staat, doordat de lamp dus 5 keer in- en uitgeschakeld is binnen 15 seconden, zal de lamp volledig resetten naar de fabrieksinstellingen en verliest ook zijn verbinding met de hue bridge. In de app zal de lamp als “Niet bereikbaar” worden aangegeven. Door snel 5 keer een lamp aan/uit te schakelen kun je dus een Philips hue lamp resetten.
Het is dus belangrijk dat de hue lamp wordt gebruikt met een minimale spanning van 15 seconden om de gedrag bij inschakelen functie te kunnen en blijven ondersteunen. Dit zorgt er namelijk voor dat de interne teller weer op 0 staat. De lampen van Philips hue zijn niet gemaakt om vaak spanningsloos te maken. De gedrag bij inschakelen instelling is bedacht om bij stroomuitval de lamp op de ingestelde wijze te laten branden. Het is daarom altijd beter om de lampen te voorzien van continu spanning en te schakelen met de app of een hue accessoire, zoals bijvoorbeeld de Philips hue dimmer switch.
Reactie
Dag beste lui,
Ik heb het probleem zo opgelost: Instellingen -> accessoires -> Dimmer. Je moet dat ding allereerst gekoppeld hebben. Vervolgens daar het gedrag van het wonder instellen. Ik zat te pielen met de lampinstellingen, maar vond de oplossing dus bij de dimmer instellingen. Hopelijk lost het jullie issues op!
Jammer zo slim zijn de lampen niet ! Moet elke avond de lampen weer zelf bedienen om ze op 60% te zetten.ze onthouden het niet! Baal ik van jammer als ik dit had geweten had ik het nooit gekocht zit nu inmiddels met zo’n 20 lampen,wie kan mij helpen aub!
Wat ik ook probeer, de HUE lampen gaan aan op de volle 100%!!
Software is up to date, zijn ingesteld op ‘laatste aan-status; of ‘aangepast’, wat ik ook probeer, ze gaan automatisch aan op 100%!!
Heb ook (een stuk goedkopere) smart lampen van Kruidvat en die onthouden de laatste setting wel!!
Hoi Henk,
Is het probleem inmiddels verholpen,
ben benieuwd want ik heb hetzelfde probleem.
Bij Philips consumenten verlichting wordt ik ook niet wijzer.
Met vriendelijke groet,
Hans Berghuis
Deze functie werkt heel slecht. Meestal springen all lampen vol aan.
Gedrag bij inschakelen een eigen kleur gemaakt . Helaas gaat de HUE steeds naar de 1ste kleur in de keuze van 4 . Wat doe ik fout
Staat duidelijk in het artikel dat dit nog niet mogelijk is
Ik kan mijn lampen wel automatisch inschakelen met eigen routine maar ze gaan niet automatisch uit? Vier ires bollen en drie ambiance lampen. Wie kan me helpen
Klopt het dat als ik de lampen via de app uitschakel, ik de lampen vervolgens niet met de normale muur schakelaar kan aan doen?
Ik maak gebruik van de optie om mijn lampen met zonsondergang aan te laten gaan. Dit gaat bij alle lampen goed, behalve bij 1 hanglamp. Deze gaat elke avond weer volop branden met helderwit licht. Ik heb hem ingesteld op herstel na stroomuitval (net als alle andere lampen) maar hij blijft weigeren om gedimd aan te gaan. Enig idee hoe dit op te lossen is?
Hier heb ik dus ook last van. En dan bij zeker 4 lampen. 3x GU10 (allemaal in de gang op een bewegingsmelder) die gewoon altijd 100% aan gaan en de outdoor wall die hetzelfde doet. Staat netjes ingesteld op 20% maar helaas. Vind dit wel erg vervelend.
Ik heb mijn lampen ingesteld dat ze bij zonsondergang ontspannen gaan branden op 20%.
Ze gaan echter branden op 50% en moet de lichtsterkte steeds aanpassen. Heb alles geloof ik geprobeerd maar geen resultaat.
Bij geen van m’n HUE lampen werkt het gedrag inschakelen niet. De lampen kunnen alleen met de app worden bediend. 2x aan/uit werkt ook niet helaas.
Ik heb de bridge 2 en nieuwe HUE lampen (plafond, ledstrip en bulbs color en White). Alle lampen hebben een update ondergaan.
De hue bridge en hue app zijn ook up-to-date? Zijn de instellingen bij – Gedrag bij inschakelen – ook per lamp ingesteld op: Herstel na stroomuitval of een aangepaste instelling?