Het wil wel eens gebeuren dat een Philips hue lamp niet bereikbaar is of niet naar behoren werkt. Het is dan verstandig om de smart lamp te resetten. Er zijn een aantal mogelijkheden om dit te doen, maar de meest betrouwbare is de harde reset met een dimmer switch. Een Philips hue lamp resetten zonder dimmer switch is ook mogelijk, maar werkt niet altijd naar behoren.
Waarom een Philips hue lamp resetten?
Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom je een lamp wilt resetten. In de meeste gevallen moet een lamp gereset worden als deze niet goed functioneert of wanneer een Philips hue lamp niet bereikbaar is. Het kan ook zijn dat je (noodgedwongen) de lamp opnieuw moet koppelen aan de bridge, omdat die niet meer gevonden wordt. Hieronder vind je een aantal voorbeelden wanneer het verstandig is om te resetten.
- Lamp reageert niet meer of reageert slecht
- Hue lamp niet bereikbaar is
- De bridge kan de lamp niet toevoegen
- Je wilt de lamp verwijderen en niet meer gebruiken
- De lamp moet gekoppeld worden aan een andere bridge
- De smart lamp weggegeven of verkocht aan iemand anders
- Lamp overgenomen die nog gekoppeld is aan een andere bridge
Meerdere hue lampen niet bereikbaar
Wanneer je meerdere lampen hebt die niet bereikbaar zijn of alle hue lampen is het verstandig om eerst te controleren of je verbinding hebt met de Philips hue bridge, voordat je begint met een reset. Controleer altijd of je wel met de juiste wifi verbonden bent. Hetzelfde netwerk waarmee je bridge verbonden is. Op de bridge vind je ook 3 indicatie lampjes die aangeven of alles correct werkt. Wanneer een of meerdere van de drie lampjes niet brand is het verstandig om eerst te kijken waarom dit zo is. De lampjes geven aan wat ongeveer het probleem is. Het eerste lampje geeft weer of de bridge voeding krijgt, tweede lampje is voor de aansluiting van het netwerk en het derde lampje geeft het functioneren van het internet weer.
Philips hue lamp resetten met dimmer switch
Wanneer je in het bezit bent van een Philips hue dimmer switch kun je een hue lamp het beste hiermee resetten. Deze methode is de meest betrouwbare en lost 9 van de 10 keer het probleem met de smart lamp op. Zeker wanneer de Philips hue lamp niet bereikbaar is via de app. Volg onderstaande stappen om de Philips hue lamp reset uit te voeren.
- Controleer of de lamp is aangesloten en stroom krijgt
- Houd de dimmer switch naast de lamp
- Druk de aan en uit knop gedurende 10 seconden in
- Wacht totdat de lamp 3 keer knippert
- De lamp is nu succesvol gereset
Lamp verwijderen uit app
Naast het resetten met de dimmer switch kun je een lamp ook verwijderen uit de app en dus verwijderen uit de configuratie van de aangesloten bridge. Deze methode wordt ook gezien als een reset, maar wil wel eens voor conflicten zorgen en werkt niet optimaal. Een Philips hue lamp resetten met de bridge en app doe je als volgt:
- Open de Philips hue app
- Klik rechts onderin op instellingen
- Klik op Lampconfiguratie
- Selecteer de lamp die je wilt verwijderen/resetten
- De gekozen lamp zal kort knipperen
- Klik op verwijderen
Na het uitvoeren van deze reset is de lamp niet meer zichtbaar in de app en zou je de lamp opnieuw kunnen installeren. Ook het automatisch vinden bij de configuratie op een andere bridge zou moeten lukken. Wanneer dit niet lukt kun je proberen om de lamp handmatig toe te voegen met het serienummer of de lamp nogmaals te resetten met een Philips hue dimmer switch.
Bluetooth Philips hue lamp resetten
De laatste generatie Philips hue lampen beschikken over bluetooth en kunnen gebruikt worden zonder Philips hue bridge. Hiervoor moet een aparte app geïnstalleerd worden, waaraan je de bluetooth lampen kunt koppelen. Mocht je een bluetooth lamp willen resetten dan kan dit in dezelfde app met onderstaande stappen.
- Open de Philips hue bluetooth app
- Kies instellingen
- Open Lampconfiguratie
- Selecteer de lamp die je wilt resetten
- Kies verwijderen om de hue lamp te resetten/verwijderen
Wanneer je de bluetooth lamp eerst gebruikt met de bluetooth app, maar op een later moment wilt installeren op een bridge, dan is het resetten niet nodig. Je kunt de met bluetooth verbonden lamp altijd verbinden met een bridge. Als de lamp verbonden is met een bridge is deze alleen niet meer te bedienen via bluetooth.
Handmatig resetten met serienummer
Het installeren van Philips hue is erg eenvoudig. Zodra de bridge verbonden is met het netwerk en gekoppeld is aan de hue app kun je de smart lampen automatisch toevoegen. In sommige gevallen wil dit wel eens mislukken. Bijvoorbeeld als de hue lamp nog gekoppeld is aan een andere bridge. Je kunt dan proberen om de lamp m.b.v. het serienummer toe te voegen. Op deze manier wordt de lamp ook eerst gereset. Het zescijferige serienummer van een hue lamp staat gedrukt op de lamp. Ook wanneer je een armatuur hebt met meerdere lampen dien je deze per lamp te resetten met het serienummer van elke lamp. Volg de stappen voor het handmatig resetten van een Philips hue lamp.
- Schrijf het serienummer op van de lamp die je wilt resetten
- Draai de lamp in een fitting en voorzie deze van stroom
- Open de Philips hue app
- Ga naar instellingen
- Kies Lampconfiguratie
- Klik op + geef serienummer
- Bevestig het serienummer
- De lamp zal nu gereset worden en (opnieuw) worden toegevoegd
Mocht je problemen ondervinden met het handmatig resetten kun je het beste de Philips hue lamp resetten met een dimmer switch. Het resetten met een Philips hue dimmer switch zorgt voor de minste conflicten.
Philips hue lamp niet bereikbaar na reset
Wanneer je een reset via de app of door het opnieuw toevoegen via een serienummer hebt uitgevoerd, kan het zo zijn dat de hue lamp niet bereikbaar blijft. De lichtbron heeft dan de reset niet goed ontvangen. De enige juiste optie is dan om de reset uit te voeren met de dimmer switch. De afstandsbediening maakt namelijk rechtstreeks contact met de hue lamp en kan als laatste redmiddel je lamp weer bereikbaar maken. Het is belangrijk om de stappen te volgen zoals hierboven aangegeven.
Andere reden waarom Philips hue lamp niet bereikbaar is
Niet alle hue storingen kunnen opgelost worden door een Philips hue lamp reset. In sommige gevallen is een lamp echt defect of het probleem zit heel ergens anders. Controleer daarom altijd of de Philips hue lamp wel bereikbaar is wanneer je deze plaatst in een andere fitting. Draai een wel werkende lamp uit de fitting en sluit de niet werkende lamp hier op aan. Wanneer de lamp het dan wel doet zit het probleem ergens anders. Zo kan het bereik te ver weg zijn of er staat bijvoorbeeld helemaal geen voeding op de fitting die niet werkt. Dit soort problemen zijn ook niet op te lossen met een reset.
Reactie
Ik heb 6 Hue lampen E27, zonder dimmer en bridge. Bedien ze met app. Een gegeven moment werkte app niet meer. De lampen gingen niet aan, of uit, laat staan dimmen. De lampen gaan wel aan of uit met wandschakelaar. App verwijderd, opnieuw geïnstalleerd, de app wil de lampen vinden maar dat lukt niet? De lampen worden wel gekoppeld als bluetooth maar niet gepaired. Lijkt of ressetten niet lukt. In bluetooth hebben ze Mac adres en heten hue woonkamer 1 t/m 6. Iemand enig idee?
ik heb nu voor ongeveer een half jaar een Philips Heu Gradiënt tube.
De lamp heeft altijd naar behoren gewerkt, maar toen ik gisteren de tv aandeed start de lamp niet meer op en bleef uit.
Als ik de app op mijn telefoon bekijk, geeft deze aan dat de lamp naar behoren werkt.
Het gekke is dat de lamp maar uitblijft terwijl de stekkers er goed inzitten.
heeft iemand anders dit probleem ook, of de tube nu al op.
Één van onze hue lampen blijft (heel zachtjes) branden, de andere lampen die op dezelfde poort zijn aangesloten zijn dan helemaal uit. De betreffende lampen heb ik een harde reset gegeven, maar het probleem komt opnieuw te voorschijn.
Is deze lamp nu kapot of zijn er nog andere oplossingen?
Hé Wim, ik heb hetzelfde probleem. 4 hue fuzo lampen aan de schuur. Ineens zijn er 2 die feller branden dan de rest. En heb geen idee hoe dit op te lossen. Heb ze al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Heeft u een oplossing?
Ik heb een nieuw mobiel en heb de hue app opnieuw geïnstalleerd. Hij kent de bridge. Met de smart switch kan ik de lampen bedienen maar niet via de app. De app kan mijn lampen niet vinden en heb geen serienummer. Het zijn spotjes. Ik wil graag kunnen bedienen met de app en switch. Kan iemand mij helpen?
Ik heb problemen met het koppelen van de hue bridge met google home. Nu zie ik dat het derde lampje op de bridge niet brand. Nu leest ik: “Het derde lampje geeft het functioneren van het internet weer”. Hoe kan ik dit oplossen?
Je hue bridge heeft geen verbinding met het internet. Dit kan meerdere redenen hebben. Het beste kun je beginnen met het controleren van de kabel naar de router. Het is lastig om te zeggen wat het exacte probleem bij jou is.
Anders kun je je misschien aanmelden bij de facebook groep? https://www.facebook.com/groups/philipshuefanclub
Ik wil mijn drie Philips hue ambiance gu10 lampen bedienen met een smart button van Hue. Deze drie lampen zitten in een lamp.
De installatie verloopt oké, maar:
Met de smart button gaan ze wel netjes uit, maar nooit meer aan. Wel via de Hue app. Dimmen (dus smart button indrukt houden) werkt wel (zolang de lampen aan staan).
De smart button aan andere hue lampen toekennen is geen probleem en die werken wel conform.
Iemand enig idee?
Hoi,
Mijn dimbare Hue lamp werkt en is te dimmen via de app. Maar als ik de lamp aanzet via het stopcontact (dus de wall switch module) springt de lamp naar 100% lichtsterkte. Het maakt niet uit wat ik instel in de app, na uit-aan gaat de lamp naar volledige lichtsterkte.
Lamp is verwijderd uit de app en de wall switch is ook gereset.
Wat zie ik over het hoofd?
Hallo!
Probeer eens: Ga naar de Hue-app op je telefoon en kies instellingen > lampen en selecteer de betreffende lamp. Onder “Gedrag lamp bij inschakelen” kun je kiezen voor “Laatste aanstatus” Zo wordt je lam bij inschakeling gedimd volgens de laatste status die je de lamp gegeven heeft
Hoi Dick,
Ik heb dat ondertussen ook geprobeerd – maar geen succes 😟
Vanmiddag heb via de Ipad (ipv met de phone) de lamp en schakelaar in het toilet én de spots in de keuken verwijderd.
Wat niet werkte was de keukenschakelaar verbinden met de toiletspot (zelfde resultaat) en wat wel werkte was de toiletschakelaar verbinden met de keukenspots. Kort-door-de-bocht-conclusie; het ligt (licht😛) dus aan de spot in het toilet…
Afijn, alles weer proberen terug te zetten en opeens werkt alles naar behoren!! 🤷♂️🤗
Dus het probleem lijkt opgelost! Waar het aan heeft gelegen is me een raadsel…
Wat bij mij werkte was 1 lamp verwijderen in de app (bij instellingen -lampen) en daarna weer de bridge laten zoeken naar lampen en dan die ene lamp weer toevoegen. Op een of andere manier connecte daardoor weer alle lampen.
Succes
Goedemiddag,
ik heb mijn bleutooth hue lampen vanuit de app op de bridge gezet en een aantal lampen worden nu niet meer gevonden in de app. Het serienummer toevoegen werkt niet, en een dimmer heb ik niet.
Wat kan ik nu nog doen?
Groet
Els
Heb een hue iris maar geen switch , de Bluetooth vind de lamp niet meer en kan geen verbinding make.
Hoe kan in die nu wel resten of verbinden
Alles geprobeerd maar lukt niet
De Bluetooth word gewoonweg niet gevonden
Ik heb hetzelfde. De Iris is toch wel te verbinden met bluetooth? Hoe reset je zo een ding?
Ik heb het probleem dat 1 van de 4 lampen in de hue ensis niet aangaat, heeft 1 x geknipperd en doet het nu niet meer.
wat kan ik hieraan doen !?
Ook ik heb een probleem met de lamp. Hij is geconnect met kika ICS 2000. Werkte altijd goed, maar nu al een aantal keren gemerkt dat hij niet uitgaat. Hij staat dan off line zie ik. Het enige wat helpt is de schakelaar van de lamp uit te zetten en weer aan te zetten. Dan werkt het weer via een commando van de ICS. Op zich geen probleem, maar als ik op vakantie ben kan ik dit doen en zou hij blijven branden. Iemand een oplossing?
Beste Amuse,
Ik zie dat jij de hue lampen aan de ICS2000 hebt gekoppeld. Ik zou dat ook graag willen maar ik kan nergens vinden hoe ik dat moet doen. Kan jij me hierbij helpen?
mvg
Pascal
Het lukt mij niet om de Philips HUE lampen die via bluetooth werken te resetten.
De app heeft altijd goed gewerkt en nu krijg ik de lampen niet meer gekoppeld. De app opnieuw geïnstalleerd maar deze vindt de lampen niet meer. Heb geen bridge maar alleen de app die via bluetooth werk.
De bluetooth op mijn GSM ziet wel 2 hue lampen maar als ik wil gaan koppen zegt ie “koppelen geweigerd door Hue lamp.
Ik kan de lampen nu alleen maar aan zetten via een schakelaar. Als ik wil koppelen staat de schakelaar aan.
vreemd dit.\
Kan iemand mij helpen?
Same problem here. Mijn bridge connect wel, maar wil niet meer aan. Heb de bridge een hardreset gegeven maar alsnog zijn de lampen niet ontkoppd en vind dr nieuwe bridge de lampen niet meer….
hoi kim heb had het zelfde probleem ik heb de app hue essentials gedownload in de app store de normale app werkt ook niet voor mij en met deze is het zelfs chiller mvg ricardo