Om de verlichting van Philips hue nog slimmer te maken komen er regelmatig updates. Updates zijn er niet alleen voor de Philips hue app, maar ook voor alle hue lampen, accessoires en bridge. De hardware producten van Philips hue zijn namelijk slim door de software die erop is geïnstalleerd. Updates kunnen bugfixes, verbeteringen en nieuwe functies bevatten. Het is aan te raden om de Philips hue verlichting altijd up-to-date te houden. Het updaten van de producten kan eenvoudig in de app. Philips hue updaten begint bij het installeren van de laatste hue app versie.
Philips hue app updaten
De app van Philips hue wordt het vaakst voorzien van nieuwe updates. Afhankelijk van de instellingen op je smartphone gebeurt het updaten meestal op de achtergrond en krijg je hier weinig van mee, mits er geen grote veranderingen zijn. Zo is er laatst een update verschenen met de functie hue zones. De hue app update werkt net als bij alle andere apps op je smartphone. Wanneer je niet zeker bent of de applicatie up-to-date is, is het verstandig om dit te checken in de appstore en de laatste versie te installeren. Bij het gebruik van meerdere smartphones en tablets op hetzelfde hue-systeem is het goed om op alle devices dezelfde (geüpdate) versie van de app te gebruiken. Zo voorkom je onderlinge storingen en conflicten. Wil jij alle producten van Philips Hue updaten? Dan moet je beginnen met de app.
Bridge van Philips hue updaten
De Philips hue bridge is het hart van je verlichting en daarom belangrijk om deze goed up-to-date te houden. Het updaten van de bridge doe je in de hue app bij instellingen.
- Open de Philips hue app
- Ga naar instellingen
- Scroll naar beneden en klik op Software-update
- De app zoekt naar beschikbare updates
- Controleer of er een nieuwe firmware beschikbaar is voor de bridge
- Installeer de eventueel beschikbare firmware
Wanneer er een update beschikbaar is voor de hue bridge krijg je vaak bij het opstarten van de app hier al een melding van. Door een klik op de update button zal de bridge worden voorzien van de nieuwste Philips hue update. Het is belangrijk om tijdens de update niet het stroom of internet van de bridge los te koppelen.
Philips hue lampen updaten
Net als de bridge kun je de lampen updaten met behulp van de Philips hue applicatie. Let er wel op dat alle lampen zijn voorzien van stroom. De hue lampen hoeven niet perse te branden, maar moeten wel aangesloten zijn op een stroombron.
- Controleer of alle lampen voorzien zijn van voeding
- Open de Hue app
- Ga naar instellingen
- Scroll naar beneden en klik op Software-update
- De app zoekt naar beschikbare updates
- Controleer welke lampen een update nodig hebben
- Update de betreffende lampen
Bij instellingen > software update kun je aangeven dat Philips hue alle lampen automatisch voorziet van de nieuwste firmware. Hier kun je gelijk aangeven welk tijdstip jij het prettigst vindt om dit te doen. Wanneer je dit hebt ingesteld zullen de Philips hue lampen de volgende keer automatisch updaten op het ingestelde tijdstip. Bij automatische updates kan het ook voorkomen dat de lichtbronnen gaan knipperen. De lampen van Philips hue updaten doe je eenvoudig met de app.
Accessoires van Philips hue updaten
De accessoires van Philips hue moet je, net als de lampen, regelmatig updaten om ze zo goed mogelijk te kunnen gebruiken. Alle accessoires van hue, zoals bijvoorbeeld de bewegingssensor en tap, zijn nou eenmaal voorzien van firmware en krijgen steeds meer en verbeterde functies door de installatie van nieuwe software. Ook de accessoires kun je updaten in de app.
- Open de Hue app
- Ga naar instellingen
- Scroll naar beneden en klik op Software-update
- De app zoekt naar beschikbare updates
- Controleer welke accessoires een update nodig hebben
- Installeer de eventuele update van een accessoire
Fout bij update
Soms duurt het installeren van een Philips hue update erg lang. Het updaten kan soms uren duren. Dit heeft verschillende redenen en hier is helaas weinig aan te doen. Het is daarom wel verstandig om een update uit te voeren wanneer de lampen niet noodzakelijk zijn. Gelukkig mag je tijdens een update de hue app gewoon afsluiten. Dit heeft geen invloed op de installatie, deze wordt op de achtergrond uitgevoerd. Tijdens het updaten kan het weleens voorkomen dat er een fout ontstaat en niet alle producten zijn voorzien van de juiste firmware. Sluit dan de app volledig af (harde reset) en start de app opnieuw op. Probeer nu nogmaals de installatie te voltooien.
Bridge v1 updates
De eerste (ronde) bridge van Philips hue wordt al enige tijd niet meer geleverd en is aardig verouderd. De updates voor de bridge v1 zijn dan ook per 30 april 2020 gestopt. Tevens kun je vanaf die datum ook je lampen niet meer buitenshuis bedienen met de oude bridge. Mocht je nog in het bezit zijn van een bridge v1, dan is het verstandig om een nieuwe hue bridge aan te schaffen. Het overzetten van de gegevens is eenvoudig. Hulp nodig bij het overzetten? Lees dit artikel.
Release notes
Niet alle Philips hue updates zijn even interessant. Vaak zijn het alleen bugfixes of beveiligingszaken. In de release notes kun je altijd bekijken wat er precies is aangepast of toegevoegd bij een update. De release notes kun je hier vinden of in de hue app bij instellingen > software updates.
Reactie
Ik heb enige dagen niet meer gereageerd doch geprobeerd mijn probleem op te lossen. Echte helaas geen resultaat.
Ik heb een software-update gedaan, de laatste update is van 18-11-2019, de Hue lampen van 25-04-2019 en de spots van 11-10-2019. Op dit moment zijn geen updates beschikbaar. Bovendien heb ik de bridge los gemaakt van mijn router en uitgeschakeld van het net (tot tweemaal toe). De bridge start normaal op en werkt wederom. Het probleem zit niet in de route van het inschakelen. Dat gaat goed en als ik de tijdstippen verander dat gaan de lampen op het nieuwe tijdstip wederom aan. De routine uitschakelen is een probleem: ik heb in de afgelopen dagen verschillende tijdstippen geprobeerd maar welk tijdstip ik pak de lampen gaan altijd om 0600 uur uit en wel geleidelijk. Dat laatste heb ik nooit ingeschakeld. Ik gebruik geen Google Home, Apple Homekit of iets dergelijk. IK denk dat het probleem in de software van de lamp zou kunnen zitten (laatste update 25-04-2019)Mijn iPadOS werkt met versie 13.2.3. Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik de software van de lampen kan controleren?
Nog een aanvulling op bovenstaande: de tijd staat ingesteld op Amsterdam. De routine uitgaan is nu 0700 uur. Het maakt geen enkel verschil welk tijdstip ik instel, ook bij uitgaan om 0800/0900 uur gaan de lampen geleidelijk om 0600 uur uit.
Waarschijnlijk is er ergens een andere routine, app of andere besturing die je gewenste routine overruled. Misschien verstandig om eerst eens alle routines te verwijderen uit de hue app en applicaties zoals Hue Labs, IFTTT, Google Home, Apple Homekit goed na te kijken. Mocht je nog gebruikmaken van andere third party applicaties deze ook controleren.
De vraag is aan meerdere hue gebruikers gesteld en met dezelfde uitkomst dat er ergens waarschijnlijk iets niet correct is ingesteld.
Ik kan de app niet gebruiken. Als ik deze open staat er dat de bridge een update heeft, maar verder gebeurt er niks en kan ik ook niks. Ik zit dan vast in het scherm van de melding en heb verder niks aan de app. Ik heb ook geen idee wat ik er aan kan doen
Dank u zeer voor uw bericht. Mijn probleem is dat de routine niet wordt uitgevoerd zoals het hoort. De lampen gaan aan op het ingestelde tijdstip, dus dat is geen probleem. Uitgaan is wel een groot probleem. De routine is ingesteld op uitgaan om 0700 uur iedere dag. De transitie is onmiddellijk. De standaardscène is uit.In de praktijk gaan de lampen om 0600 uur uit en wel geleidelijk. De updates zijn ingesteld op automatische update. De laatste update van de Hue white lampen is 25-04-2019, de bridge op 16-10-2019 en de spotjes op 11-10-2019. Ik heb in de afgelopen weken regelmatig geprobeerd een eventueel update te laten uitvoeren, ook vandaag. Ik krijg dan de mededeling: Geen updates beschikbaar. Ik bedien de lampen op mijn iPad met de software IpadOs 13.2.2.. Wellicht dat iemand anders een oplossing heeft voor dit probleem. Alvast zeer bedankt
ik ben geen lid van Facebook. is er een andere wijze waarop ik mijn problemen kan aanmelden en eventueel advies van medegebruikers kan krijgen wat te doen in mijn situatie?
Wat is je vraag/probleem? Misschien dat iemand je hier kan helpen, maar dit gaat minder snel dan wanneer er honderden hue fanaten meelezen en meedenken.
De Hue bridge is met geen mogelijk te up daten naar nieuwste versie, gevolg lampen reageren niet meer op stem commando google home. Bij update staakt de app op 75% en kom ik niet verder meer. Alles al geprobeerd. Opnieuw installeren….harde reset app. Reset bridhe. Niets heeft juiste uitwerking. Wat nu??
Al geprobeerd om de bridge en de router 30 seconden van het stroom af te halen? In het verleden wilde dit weleens helpen. Weet je ook zeker dat de verbinding tussen de hue bridge > router > internet wel goed is? Anders misschien even aanmelden in de facebook groep: https://www.facebook.com/groups/philipshuefanclub/ In deze groep zitten veel leden die elkaar graag helpen.