Heb jij al Philips hue of Ikea slimme verlichting in huis? Bijna twintig procent van de Nederlandse gezinnen verlicht de woning met smart lampen. Huishoudens besteden daarbij zo’n 223 euro aan dit type van verlichting. Deze slimme lampen worden vooral aangekocht omdat ze voor gemak en comfort zorgen. Dit zijn enkele vaststellingen uit een groot marktonderzoek van Multiscope. Het bedrijf ondervroeg hiervoor 6300 Nederlanders en stelt vast dat in de toekomst nog meer Nederlanders voor slimme verlichting zullen kiezen.
Slim verlichten is makkelijk en comfortabel
In vergelijking met een soortgelijk onderzoek uit 2018 stelt Multiscope een stijging van 4 procent vast in het gebruik van slimme verlichting door huishoudens. Steeds meer huishoudens zien immers het gemak en comfort (57%) van deze verlichting in. Maar er zijn ook andere drijfveren. Zo schaft 39% van de ondervraagden dit type van verlichting aan om een prettige sfeer in huis te creëren. 33% doet dit dan weer omdat deze slimme lampen energie besparen.
Philips hue heeft het grootste marktaandeel
Gemiddeld besteden huishoudens dus € 223 aan slimme lampen. Multiscope berekende in zijn onderzoek dat er in Nederland voor 300 miljoen euro is besteed aan dit type van verlichting. Marktleider is Signify die met het product Philips hue een marktaandeel heeft van 47%. De tweede plaats is voor de slimme lampen van Ikea Tradfri met 17%. Andere merken zoals KlikAanlikUit, Osram en Innr hebben een kleiner aandeel, maar staan wel in de top 5 met 8, 5 en 3 procent marktaandeel.
Steeds meer interesse in slimme verlichting
Uit het marktonderzoek van Multiscope blijkt dat de interesse in smart verlichting toeneemt. 12% van de ondervraagden geeft aan binnen een jaar slimme lampen aan te schaffen. Naast ‘gemak en comfort’ (34%) en ‘kostenbesparing’ (31%) zien we dat een vierde van deze mensen de smart lampen aankoopt om oude of versleten verlichting te vervangen. Al blijven veel Nederlanders de prijs-kwaliteitverhouding van deze verlichting nog te slecht vinden.